Zakład Komunikacji Miejskiej w Augustowie

HISTORIA AUGUSTOWSKIEJ KOMUNIKACJI MIEJSKIEJ

Autosan H9-35 #01 21 Sierpnia 1959 roku w Augustowie ruszyły 2 pierwsze linie publicznej komunikacji o numerach 1 i 2. Linia 1 obsługiwała trasę Dworzec - Centrum - Żłobek, natomiast Linia 2: Dworzec - Centrum - Dworzec
Kolejne dwie linie nr 3 i nr 4 uruchomiono w 1961 roku. Do roku 1993 Komunikacja Miejska podlegała pod Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej.
W 1993 PGKiM z Przedsiębiorstwa Państwowego zostało przekształcone w spółkę prawa handlowego: Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych KODREM Sp. z o.o.
Przez 50 lat istnienia Komunikacji Miejskiej w Augustowie eksploatowano autobusy takich marek jak: SAN H01, SAN H25, SAN H27, SAN H100, Autosan H9-35, Jelcz M11, Jelcz PR-110, Jelcz L11, Neoplan.

Autosan H9-35 #02 Autosan H9-35 #03 Autosan H9-35 #04 Autosan H9-35 #05

Neoplan N4009#06 Od początku swojej działalności P.T. NECKO Sp. z o.o. w dziedzinie komunikacji miejskiej postawiło sobie za cel dostosowanie posiadanego taboru do potrzeb osób starszych oraz niepełnosprawnych, poprzez stopniową wymianę posiadanych autobusów na niskopodłogowe. Na początku działalności firma posiadała 12 autobusów, z czego żaden nie był dostosowany do przewozu osób niepełnosprawnych oraz nie spełniał norm Euro w zakresie emisji spalin. W 2007 roku wraz z rozrastaniem się miasta, zauważono potrzebę zmian w komunikacji miejskiej. Dlatego też w tym roku dokonano zmian w układzie komunikacyjnym i utworzono nowe linie komunikacyjne. Rewolucja, którą przeprowadzono wprowadziła do siatki 7 linii komunikacyjnych, które kursowały na następujących trasach:
- Linia nr 1: Dworzec PKP-Turystyczna-Al.Kardynała Wyszyńskiego-Partyzantów-Mostowa-Rynek Zygmunta Augusta-Wojska Polskiego-Norwida;
- Linia nr 2: Dworzec PKP-Turystyczna-Al.Kardynała Wyszyńskiego-29 Listopada-3 Maja-Rynek Zygmunta Augusta-Wojska Polskiego-Mickiewicza-Norwida;
- Linia nr 2bis: Norwida-Wojska Polskiego-Żabia-3 Maja-29 Listopada-Al.Kardynała Wyszyńskiego-Tytoniowa-Komunalna;
- Linia nr 4: Silikaty-Dworzec PKP-Turystyczna-Al.Kardynała Wyszyńskiego-29 Listopada-Brzostowskiego-Chreptowicza-Wojska Polskiego-Nowomiejska-Jana Pawła II;
- Linia nr 6: Silikaty-Dworzec PKP-Turystyczna-Al.Kardynała Wyszyńskiego-29 Listopada-Waryńskiego-Wybickiego-3 Maja-Rynek Zygmunta Augusta-Wojska Polskiego-Słowackiego;
- Linia nr 7: Żłobek-Tytoniowa-Al.Kardynała Wyszyńskiego-29 Listopada-3 Maja-Nowomiejska-Jana Pawła II;
- Linia nr 10: Rynek Zygmunta Augusta-3 Maja-29 Listopada-Al.Kardynała Wyszyńskiego-Turystyczna-Dworzec PKP-Silikaty-Wojciech-Studzieniczna-Przewięź.

Neoplan N4407 #07 Solaris Urbino 9 #08 Solaris Urbnio 9 #09

baza2007 W roku 2013 zlecono badania komunikacji miejskiej zewnętrznej firmie. Badania wykazały, iż reforma z 2007 roku nie sprawdziła się do końca dlatego też po zakończonych analizach, dokonano zmian w siatce połączeń z 7 funkcjonujących do tej pory linii ostały się jedynie 4, które funkcjonowały do końca 2019 r. na następujących trasach:
- Linia nr 0: Silikaty - Turystyczna - Al.Kardynała Wyszyńskiego - 29. Listopada - Waryńskiego - Wybickiego - Brzostowskiego - Chreptowicza - Mickiewicza - Norwida - Jonkajtysa - Polna - Rynek Zygmunta Augusta - 3.Maja - Wybickiego - Obrońców Westerplatte - Waryńskiego - 29. Listopada - Aleja Kardynała Wyszyńskiego - Turystyczna - Dworzec PKP.

Solaris Urbnio 10 #10 - Linia nr 1: Dworzec PKP - Turystyczna - Al.Kardynała Wyszyńskiego - Partyzantów - Sosnowa - Konopnickiej - Letniskowa - Szpitalna - Zarzecze - Mostowa - Rynek Zygmunta Augusta - Jonkajtysa - Wojska Polskiego - Mickiewicza - Chreptowicza - Brzostowskiego - 29. Listopada - Waryńskiego - Obrońców Westerplatte - Sucharskiego - Obrońców Westerplatte - Chreptowicza - Mickiewicza - Norwida - Wojska Polskiego - Jonkajtysa - Rynek Zygmunta Augusta - Mostowa - Zarzecze - Szpitalna - Letniskowa - Sosnowa - Szpitalna - Partyzantów - Al. Kardynała Wyszyńskiego - Turystyczna - Dworzec PKP;

Solaris Urbnio 10 #10 - Linia nr 2: Tartaczna - Turystyczna - Al.K. Wyszyńskiego - 29.Listopada - 3.Maja - Rynek Z. Augusta - Polna - Jonkajtysa - Wojska Polskiego - Chreptowicza - Obrońców Westerplatte - Sucharskiego/Pływalnia - Obrońców Westerplatte - Chreptowicza - Wojska Polskiego - Jonkajtysa - Polna - Rynek Z. Augusta - 3.Maja - 29.Listopada - Al. K. Wyszyńskiego - Turystyczna - Tartaczna.
- Linia nr 4: Silikaty - Turystyczna - Al.K. Wyszyńskiego - I Płk Ułanów Krechowieckich - Komunalna - Tytoniowa - Al. K. Wyszyńskiego - Partyzantów - Konopnickiej - Letniskowa - Szpitalna - Mostowa - Nowomiejska - Al. Jana Pawła II - Zygmuntowska - Rajgrodzka - Polna - Jonkajtysa - Wojska Polskiego - Chreptowicza - Brzostowskiego - 29. Listopada - Al. K. Wyszyńskiego - Tytoniowa - Komunalna - I Płk Ułanów Krechowieckich - Turystyczna - Silikaty.

Solaris Urbino 8,6 #15 Solaris Urbino 8,6 #15 Solaris Urbnio 8,6 #16
Powyższe zmiany związane były również ze wzmożonym ruchem pojazdów ciężarowych i blokowaniem budowy obwodnicy przez ekologów. Stąd też linie autobusów komunikacji miejskiej musiały przebiegać inaczej - bezpieczniej dla Pasażerów. Augustów to najważniejszy ośrodek wypoczynkowy na obszarze Puszczy Augustowskiej. W mieście odbywa się więc wiele imprez kulturalnych i rekreacyjnych, wykorzystujących okoliczne jeziora i rzekę, na które zjeżdżają się ludzie ze wszystkich zakątków Polski. Ze względu na uzdrowiskowy charakter miasta oraz jego położenie na obszarze Natura 2000 (Dolina Rospudy), bardzo istotna jest kwestia ochrony środowiska i stosowania ekologicznych rozwiązań, mających na celu zminimalizowanie negatywnego wpływu transportu na środowisko naturalne. w 2010 roku dzięki pozyskaniu środków zewnętrzych z Unii Europejskiej udało się zakupić 3 nowe niskoemisyjne pojazdy Solaris Urbino 8,6, które
Solaris Urbino 8,6 #17 Solaris Urbino 8,6 #18 Solaris Urbnio 8,6 #19
W chwili obecnej autobusy komunikacji miejskiej napędzane są silnikami spełniającymi normy emisji spalin od normy Euro III do klasy Euro V, co jest bardzo dobrym wynikiem. W 2019 roku tabor Augustowskiej Komunikacji Miejskiej stanowi z:
- 8 autobusów marki Solaris;
- 72 przystanków autobusowych z czego: 38 przystanków jest wyposażonych w wiaty;
- 7 biletomatów na przystankach autobusowych;
- 10 tablic Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej;
- 8 biletomatów mobilnych zamontowanych w autobusach komunikacji miejskiej.
Każdy autobus wyposażony jest również w tablice elektroniczne, kasowniki elektroniczne, systemy monitoringu (po 4 kamery).
Tablica SDIP Biletomat

Źródło zdjęć: http://phototrans.eu/